DROEVIG MOOI

11 jul

“Vooral op de snelwegen rond Amsterdam was het opvallend druk, zo meldde de ANWB. Op de A7 tussen Hoorn en Zaandam in zuidelijke richting stond rond kwart over zeven 13 kilometerfile, op de A8 richting Amsterdam stond op dat moment 5 kilometer file. Veel automobilisten hadden last van aquaplaning. Bovendien zorgden de heftige buien voor slecht zicht.” (NU.nl 11.7)

Zulke berichten behagen. Dit nieuwsbericht bewijst dat de automobielindustrie, ondanks alle hedendaagse techniek, nog geen wagens produceert die niet uitglijden over een laagje water op de weg. Evenmin ruitenwissers, die goed functioneren.

Soortgelijke gevoelens van tevredenheid bekruipen me bij het aanschouwen van op pieren beukende golven, waarvan het water metershoog opspat. Of tijdens een storm, die mijn dierbare boom in de tuin bijna ontwortelt. Seven, eight, nine – lift off!

Niet alleen is natuurgeweld vaak subliem of zelfs schoon, ook reduceren ontketende natuurkrachten onze menselijke hoogmoed die intussen disproportioneel is opgeblazen door een al te intensieve omgang met aan ons onderworpen technieken – iPhones, laptops, elektronisch geregelde auto’s, live uitzendingen die je de haartjes van een tennisser aan gene zijde van de aardkloot laat tellen…

Dat we per omgaande ook zelf aan die technieken worden onderworpen vergeten we meestal. Komt zulke hoogmoed tijdens een natuurexplosie voor de val, dan krijgen we een broodnodige waarschuwing. En toch gaan burgers straffen eisen voor een weersvoorspelling die niet precies uitkomt. Aquaplaning, geen aqua planning Dames en Heren…

In Jarmusch’ film Down by Law formuleerde acteur Begnini het fijntjes: “It’s a sad and beautiful world”. En dat is ie. In het script stond weliswaar de zin “That’s sad and beautiful music”, waarvan Benigni per abuis ook nog eens maakte: “It’s a sad and beautiful word”. Het doet niets af aan de schitterende misser.

Wat leven we toch in een schone en droeve wereld!

11.7/12

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.