HERKENBAAR DESIGN

6 mrt

Wie wel eens een avondje onder designers heeft moeten doorbrengen, raakt er snel van doordrongen dat een designer iemand is die in de eerste plaats zichzelf herkenbaar designed opdat de kans bestaat dat zijn ontwerpen voor herkenbaar worden versleten.

 

Design is vooral agitprop – de term waarmee in de Sovjet-Unie het ministerie voor agitatie en propaganda werd aangeduid. Dus laten designers zich in allerhande periodieken interviewen over hun ontwerpen en pluggen zij zichzelf her en der.

 

Vandaag Daniel Hundt [VK 6.3.13] “Een smartphone maken, is het moeilijkste wat er is.” De eerste pluim in eigen reet, want Hunt ontwierp zo’n mobieltje voor HTC, whatever that may be.

 

“Het lijkt niet makkelijk om nog een toestel te ontwerpen dat zich onderscheidt van de concurrenten” schrijft de interviewer. Dit is zeer juist gezien – het zijn vooral de designers zelf die het onderscheid waarnemen.

 

“Je probeert  een rond product te maken van overwegend vierkante componenten.” Tja, door de vierkante elementen te verstoppen in een ‘rond’ ontworpen omhulsel. Komisch wordt het wanneer, compleet met een illustratie, wordt verteld hoe designer Hundt onderzoek deed voor zijn ontwerp van deze “lichte ronding die ‘een sensuele ervaring’ geeft.”

 

DSCF0687

sensualiteit volgens Hundt

 

Als gelukkige eigenaar van een iPod Classic, aangeschaft vrijwel direct na het verschijnen, weet ik dat je nooit meer iets sensuelers in handen kunt krijgen – onderzoek of geen onderzoek. Een designer doet niks anders dan clever marketing bedrijven – het ‘in de markt zetten’ van na-aperij als was het een design revolutie.

 

Waarin wel revolutie op revolutie volgt? Precies, in de ‘vierkante’ binnenkant van al die laptops en mobieltjes. Daar heeft geen designer iets mee te maken, laat staan dat hij er enige kaas van heeft gegeten.

 

6.3/2013

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.