VRIJE SCHOOL PORNO

9 mrt

Pauline Bijster is volgens eigen zeggen ‘cultuurwetenschapper, freelance journalist, romanschrijver die onderzoekt en schrijft over relaties en cultuur, jonge moeder van drie kinderen’. Het zal wel. Ik las alleen een stuk van haar getiteld ‘Hoe overleven wij de Vrije School?’

En niet te vergeten een stukje in HP/De Tijd, met als titel: ‘Vrouwen, laten we gewoon toegeven dat we wreed zijn’. Alvorens haar verhaal over de Vrije School onder de loep te nemen, citeer ik hieruit de aanhef – letterlijk, al was het maar om haar schrijfstijl te typeren:

“Donderdagavond was ik het voor het eerst in mijn leven eens met Thierry Baudet. Hij zat bij De Wereld Draait Door om het op te nemen voor Julien Blanc. Het punt waarmee ik het eens was, was het volgende. Hij zei: jongens – goede, lieve jongens – kijken op tegen meisjes en vrouwen, en worden door hen wreed op hun plek gezet. Vrouwen zijn eng, er is heel wat voor nodig om daar tegen te kunnen als man. Hij zei ook: jonge vrouwen zijn wreed. Verscheidene intelligente, knappe, jonge vrouwen kwamen naar aanleiding van de uitzending op mijn Facebooktijdlijn op voor zichzelf en scholden Baudet uit: hoe durft hij dat te zeggen over ons! Die vrouwen zijn ook allemaal weleens wreed geweest. Jij ook, toch? Geef het maar toe. Heb je het nooit op een rotmanier uitgemaakt met een jongen die heel verliefd op je was? Heb je niet jongens op hun plek gezet terwijl ze dat misschien niet verdienden? Viel je niet ook vaak bij nader inzien op nét iets anders dan wat je had? Probeerde je niet ook die onbereikbare types te ‘krijgen’, degene die niet terug-sms’ten, en wees je niet ook de bereikbaren af? Werd je niet ook verliefd op je zelfverzonnen idee van de liefde? Vond je ze niet ook saai, als je ze eenmaal ‘had’?” [22 november 2014]

Dat Pauline een beetje ‘gedurfd’ wil overkomen, een beetje als provocatrice en – waarom niet? – als allumeuse, mag blijken uit een serie van haar titeltjes: ‘Porno is leuk voor jezelf, maar niet voor samen’, ‘De lumbersexual’, ‘Kom maar klaar vrouw, ik heb alle tijd’, ‘Soms wil je stout zijn – zoektocht naar het vrouwelijk onbehagen’. Dit volstaat om een indruk te geven van wat Pauline Bijster zoal opwindt.

Pauline Bijster, 'Kom maar klaar, vrouw...'

Pauline Bijster, ‘Kom maar klaar, vrouw…’

In haar 4 pagina’s tellende stuk over de Vrije School [VK Magazine 7.3.15] maakt ze het heel bont. Vooral haar egomania valt op – de idee, dat haar motieven interessant zijn voor een willekeurige lezer en dat haar perspectief eigenlijk een beetje het perspectief is.

Pauline’s kind had probleempjes op de ‘openbare basisschool’. Het was er ’ongelukkig’, leed aan ‘faalangst’ en kreeg ‘steeds slechtere resultaten’. Moet wel aan de school liggen. De idee dat een bepaalde leerkracht niet past bij een bepaald kind en dat een switch van de meester een mogelijkheid is, komt niet bij Pauline op.

Neen, dan de Vrije School. ‘Die voldeed namelijk aan mijn criteria’. Waarom? Omdat de juf tegen haar zegt: “Als ik merk dat de kinderen hun interesse verliezen in rekenen, ga ik met ze springen.” Tja, moet wel een goede school zijn.

Weliswaar bezweert Pauline haar ‘linkse’ volkskrantlezers dat ze ‘niet christelijk is, niet in kabouters gelooft en nog steeds niet weet wat euritmie is’ – dit, om ze als lezers te appeasen. Toch komt ze bijkans klaar van zo’n uitspraak over ‘springen’. Helaas lukt het de ‘cultuurwetenschapper’ (geen flauw idee wat dit precies is…) niet om ook maar één onderzoeksgegeven in haar stuk te verstoppen.

Behalve de mededeling dat de Vrije School waarop haar kind nu zit precies een jaar bestaat, neemt ze kritiekloos de mededeling van Tristan Van der Linden over dat ‘de schoolresultaten van de Vrije School niet meer onderdoen voor die van andere scholen’. Tristan is ‘van de Vereniging van Vrije Scholen’ – die zal het dus best weten. Ook zei hij tegen Pauline: “Een Vrije School wil kinderen voorbereiden op het leven. Op andere scholen worden ze voorbereid op een goedbetaalde baan.” Ook dat weet hij blijkbaar: de school zijn eigen willetje, en: geef ‘het leven’ wat des levens is, wat! Goedbetaalde banen zijn er blijkbaar in overvloed – crisis hoe zo…

De veronderstelling dat het soort ouders (volgens Bijster ‘ouders uit de technische en creatieve hoek: ict’ers, industrieel – sic –vormgevers, architecten, medici, houtbewerkers, veel zelfstandigen’) wellicht effect heeft op de schoolresultaten, komt in het stuk niet voor. Die zullen hun kinderen vast wel oefenen in de toetsen.

Kortom: Een ode aan de Vrije School, een type school met een naam waarin al zoveel ouders uit… ‘vrije beroepen’ intuinden. Ik noem een paar punten:

Rudolf Steiner vindt dat louter waarschuwen en moraliseren kinderen zwak en nerveus maakt. Het nog onrijpe kind dient op gezag van de leerkracht te leren om dingen dagelijks te herhalen – kinderen begrijpen immers nog dat slechts één persoon de leider van de school is [Opvoeding en Onderwijs].

Men moet zich er voortdurend van bewust zijn, aldus Rudolf, dat we in kinderen op de leeftijd van de lagere school de mens moeten ontwikkelen die uit zijn eigen aard naar gezag snakt [Filosofie van de Vrijheid]. Vandaar de voortdurende ‘instructies aan de ouders’ waarover Pauline Bijster zelf schrijft, en het niet mogen spelen door kinderen met allerlei materialen en kleuren.

Ware spiritualiteit kan volgens Steiner niet bestaan uit blind vertrouwen; wat daarop is gebaseerd moet wel steriel en doodgeboren zijn. Maar degenen die in contact zijn gekomen met de Spirituele Wetenschap van de Rozenkruisers weten dat wat daar gezegd wordt nauwkeurig is getest [geciteerd in Auen, Authority and Rudolf Steiner]

Let vooral op die fraaie ambivalentie tussen enerzijds eerbied voor gezag, er al ingepompt op de lagere school, en anderzijds het afwijzen van blind vertrouwen in iets dat als bij voorbaat goed door beterwetenden getest heet, en dus wel op gezag van de antroposofische Steiners van deze wereld geaccepteerd moet worden.

Ten slotte nog dit, voor alle goedgelovigen: Het woordje ‘Vrij’ in Vrije School slaat expliciet niet op ‘vrij’, zeg maar op bevrijdend onderricht, maar op het losstaan van staatsbemoeienis. Steiner – een der aartsvaderen van het rechts-anarchisme. In Amerika doen de Vrije Scholen het dan ook zeer goed.

Bevalt u dit blog, stuur het aan vrienden en kennissen

Bezoek ook mijn andere blog: sierksmatwee.wordpress.com

2 Reacties to “VRIJE SCHOOL PORNO”

  1. Pijke april 17, 2018 bij 9:12 pm #

    Dag,

    Per toeval ben ik bij je blog uitgekomen. Ik vroeg me zo af wat je bedoeling was. Je zit een stuk van een ander volledig af te kraken met vrij veel cynisch taalgebruik zonder zelf iets inhoudelijks te melden. Het staat je vrij hoor, maar ik kan me voorstellen dat je meer uit je talenten kan halen.

    • sierksma april 18, 2018 bij 7:18 am #

      Beste Lezer,
      Dat er in mijn stuk geen argumenten worden geleverd (‘niets inhoudelijks…’), lijkt me aantoonbaar een onjuist verwijt. Lees het nog eens. Wilt u echter een uitgebreider analyse van ‘Vrije’ School, Antroposofie en Sektarische ideologie, dan is het wellicht de moeite waard om op Academia.edu mijn boek “Authoritarian Architecture: A Critical Analysis of Sectarianism and Expressionism” te openen [pdf file]. Maar, denk ik, dit blogstukje mag cynisch zijn, het ontmantelt wel degelijk de onnadenkende overgave van haar kind aan de onzinmachine van de ‘Vrije’ School, dit vanuit louter onderbuikgevoelens van de schrijfster in kwestie.
      Sierksma

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.