HAIKU-LEED en GeenPeil

6 dec

Voor ik weer wat politieke ellende aankaart even mijn opbeurende pseudo-haiku voor het hooggeëerd publiek. Opmonteren heet dat:

 

rijstkom

mer en kwel die korrels

tussen het tandvlees

 

Dan de ellende. Nu er weer een politieke korrel tussen het politieke tandvlees vast komt te zitten – GeenPeil – valt het op hoe kort het geheugen van de politieke journalistiek is.

 

Benadrukt wordt de claim van de Leider van GeenPeil als ging het om een nieuwtje: Hij wil als ‘doorgeefluik’ voor de kiezer functioneren. Het Volk mag bij elke stemming in de Tweede Kamer in de laptop klimmen en bepalen wat de Leider daar gaat stemmen. Argumentatie voor die stem: overbodig. De Vox Populi spreekt via het World Wide Web.

 

Er wordt gewag gemaakt van ‘marionetten’ die door het volk bespeeld worden. De politiek wordt ‘gerobotiseerd’. [VK 6.12.16] We hebben het dan – neem ik aan – over de marionet’ in die slaafse betekenis van het woord. Arme Kleist! Die schreef ooit een ode aan de marionet, als zinnebeeld van het verlangen in de mens om te zweven en te vergeestelijken…

 

Is men dan vergeten dat Wilders al zo lang zo’n marionet is geweest? Zijn standpuntbepaling – zowel bij het stemmen, als bij de keuze van zijn twitter items – komt tot stand via marketingbureaus die de mening van het volk peilen. Wel een peil dus, trouwens net als bij Geenpeil.

 

Intussen roept dit de vraag op waarvan die peilingen betaald worden. Afijn, daar hebben we onze AIVD voor. GeenPeil doet het goedkoper dan Wilders’ PVV – die nieuwe laptoppartij zul je niet gauw verdenken van financiering door een buitenlandse grootmacht.

 

Leuk vond ik trouwens te lezen dat voorzitter Nijman van Geenpeil de heer Dijkgraaf als lijsttrekker verkoos omdat hij ‘een bekend gezicht is’. Ik had nog nooit van de man gehoord en zag nu zijn enigszins afstotende gelaat voor het eerst op een krantenfoto. Zeg maar, cadeautje van Sinterklaas in mijn schoen deze ochtend, want in die man geloof ik nog steeds – of hij nu zwart of wit is.

 

Dit bewijst maar weer eens dat ik tot de elite behoor – blank, boos en slechts voor een goede voetbalwedstrijd voor het TV-scherm te vinden.

 

Sierksma 6.12.16

 

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.