MILOŠ FORMAN EN PURITEINS AMERIKA

16 apr

Forman, een groots filmer, is dood. Wie ooit zijn verfilming zag van Kesey’s boek over een psychiatrische inrichting, One flew over the Cuckoo’s Nest, wist het: een meester. Amadeus volgde later, een film die ik intussen zo’n twintigmaal zag. Ik kom erop terug.

Bij het in ontvangst nemen van zijn Oscar voor de Cuckoo’s Nest, zei Forman het volgende:

“Er zijn twee redenen die maken dat ik hier sta. De eerste is dat ik meer tijd doorbracht in psychiatrische inrichtingen dan de overige genomineerden. De tweede reden is dat Amerika nog altijd een groot, mooi, gastvrij en open land is.”

Die laatste ‘reden’ lijkt me een misverstand. Wel snap je dit abuis, als je beseft dat Forman net aan het verschrikkelijke zogeheten ‘communistische’ regime in Tsjechoslowakije was ontsnapt.

Helaas: Amerika is, en was ook al in 1976, een benepen, puriteinse en agressieve samenleving die vooral ‘gastvrij’ is voor wie succes heeft, maar rücksichtslos hard voor wie de boot mist. Intussen weet iedereen dit; wie er destijds twee jaar woonde, ondervond het zelf.

Ironie wil dat Forman toen nog niet wist, dat zijn film Amadeus door datzelfde puriteinse Amerika zou worden gemold. In de bioscoopversie kijkt iedereen stomverbaasd naar de vrouw van Mozart, wanneer zij uitvalt tegen de slinkse componist en concurrent van haar man, Salieri. Je snapt haar agressie niet.

Dat komt omdat een lange, hieraan voorafgaande scene, waarin deze Salieri van haar eist zich voor hem uit te kleden in ruil voor een aan Mozart toegeschoven baantje, eruit is geknipt. Ik heb Forman hier later nooit over gehoord. Misschien was hij toch ook verblind door het felle ideologische licht dat Amerika uitstraalt over haar nieuwkomers en adepten.

Sierksma 16.4.18

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.