MUZIEK BORDEEL

16 dec

Waarin een tijdsgewricht tot uitdrukking kan komen – in een advertentie in de Volkskrant van vandaag. Een advertentie van die Volkskrant in die Volkskrant. Postmoderniteit – het afficheren van zichzelf.

“De VOLKSKRANT inclusief” staat erboven. Waar het om gaat, is echter exclusiviteit – grappig voor een krant die toch Volkser is geworden dan ooit. Er wordt geappelleerd aan de bijzonderheid van de eigen lezers.

“Beleef (!) Bachs Matthäus Passion als VIP” – en wel door een kaartje voor een ‘VIP-plaats’ te bestellen. Voor die 45 Euro (of meer – ‘vanaf’) ben je opeens een zeer belangrijk iemand, een Very Important Person.

Wel voor slechts dat ene avondje. Heroes for one night!

Het Concertgebouw: ‘t Yab Yum voor de culturele hoerenloper. Bachs Passie en vooral natuurlijk Maria Magdalena – de gevallen vrouw – als dames van plezier.

Wat ooit de stem van het katholieke volksdeel was – zeker destijds niet echt uitzonderlijk, of het moet hun geloof in De Man Met De Jurk in ver Rome zijn – blijkt nu de stem geworden van zeer belangrijke mensen.

Dit sluit allemaal naadloos aan bij een zich op de borst kloppende Wilders, die erop wijst dat het merendeel van zijn stemaanhang ‘hoger opgeleid’ is. Hoger dan het Volk – neem ik even aan.

Dat je voor die 45 Euro ook nog eens ‘incl. 2 cd’s, een dvd, tekstboek en consumptie’ krijgt, geeft dit VIPschap een minder exclusief, wellicht zelfs goedkoop aanzien.

Bevalt u dit blog, stuur het door aan vrienden en kennissen
Bekijk ook mijn andere blog: sierksmatwee.woordpress.com

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.