FEMINISME RACISME FASCISME

12 mrt

Een ding lijkt me duidelijk: het gebruik van de woorden ‘feminisme,’ ‘racisme’ en ‘fascisme’ is tegenwoordig volstrekt onduidelijk geworden.

Ontsluierend staat er in de Volkskrant boven een interview met ‘Charlie-Hebdo-overlever Zineb El Rhazoui’. Daar hebben we al twee verwarrende suggesties bij elkaar, nog voor we beginnen met lezen. Onmiskenbaar komisch bedoeld is die term ‘ontsluierend’: impliciet verwijzend naar ontluisterend (dan gaat het over de bedreigingen aan het adres van de geïnterviewde); ook naar het onderwerp: de sluier. Maar het gaat maar zijdelings over sluiers en veel meer over de benadering van ‘islamisten’ door ‘feministen’ en ‘linksen’ hier in Europa.

Verder suggereert het woordje ‘overlever’, dat Zineb zelf bij de aanslag op de burelen van Charlie Hebdo in Parijs was. Daar was ze nu net niet – en dus heeft ze geleden onder survivor guilt (ja in het Engels): het gevoel dat je eigenlijk ook neergeschoten had moeten worden. Bon.

Irritant aan het interview is, dat hierin elke terminologische duidelijkheid ontbreekt. Wat fascisme is? Geen idee. Het lijkt een titel voor alles wat Zineb niet zelf als ideaal ziet: Totale vrijheid [sic!] Omdat iemand met ook maar een minimaal logisch-dialectisch inzicht moet beseffen, dat ‘totale vrijheid’ op een innerlijke tegenspraak berust, komen we zo niet veel verder.

Zineb zelf lijkt een exponent van het power feminisme. Daartoe hoort, dat je elke andere vrouw die niet precies vindt wat jij vindt, het verkeerde soort feminisme verwijt. Inzake de sluier beschouwt Zineb dus al die vrouwen die het dragen ervan vergoelijken als ‘collaborateurs van de islamitisch-fascistische ideologie’. Idem de ‘linkse politici die de universele rechten van de mens liever opgeven en paternalistisch opkomen voor de islamisten’.

Verder heet ongeveer alles ‘racisme’, ook al gaat het om culturele of etnische tegenstellingen. Als Fries behoor ik nu blijkbaar tot een ras, ook nog eens tot het ras van de ras-verraders, want met die nationale Friezen heb ik helemaal niets.

Enige sociologische onnozelheid kun je Zineb ook niet ontzeggen. Opgegroeid in Marokko, heeft ze ‘haar leven geriskeerd voor individuele vrijheden’, toen ‘vluchtte ze naar Europa’ en ‘daar treft ze dit aan.’ Met dit bedoelt ze andere Marokkanen, die nogal straf zijn in hun islamitische geloof en op zoek zijn naar de roots zonder die te begrijpen. Maar een beetje kenner van etnische migranten weet dat juist in den vreemde de oude rariteiten van thuis pas echt opbloeien. U gaat maar eens op bezoek bij naar Michigan geëmigreerde gereformeerde Friese boeren…

Zineb gaat verder: het opzoek gaan naar die roots is eigenlijk prima, mits je de juiste roots weet te vinden en niet iets uit het Midden-Oosten aanziet voor iets uit Berberland. Hoe dit advies nu weer moet worden gerijmd met haar eigen pleidooi voor absolute vrijheid en de universele rechten van de mens, blijft in het interview een raadsel. Dit kan liggen aan de slechte kwaliteit van de door Nadia Ezzerolli gestelde vragen; het kan ook liggen aan het warhoofd Zineb.

Maar goed: Ze wil “Europa waarschuwen tegen de gevaren van een groeiende fascistische onderstroming in de islam.” Wij hebben dit inzicht blijkbaar nog niet goed. En met de zo geformuleerde waarschuwingen kunnen burgemeesters van steden als Rotterdam en Amsterdam pas echt uit de voeten. Je ziet hun antifascistische islambeleid al in de Zineb-grondverf staan. Succes ermee.

Sierksma 12.3.18

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.